Tijden & Tickets


Lions filmdag

Tickets € 5 per film. Uitsluitend verkrijgbaar via lionsteriviere@gmail.com en bij de kassa in het wennekerpand (op 1 maart)

12:30 – Honeyland
(Noord-Macedonië, 2019, documentaire, 87’)
Regie: Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska
Met: Hatidze Muratova, Nazife Muratova, Hussein Sam, Ljutvie Sam
Hatidze speurt duizelingwekkend steile bergflanken af op zoek naar bijenkolonies verstopt in de rotsen. Ze woont in een stenen huisje in Noord-Macedonië, samen met haar zieke moeder. Haar leven, haar passie en haar inkomen zijn de wilde bijen die ze met veel zorg, en volgens oude tradities teelt. “Neem de helft van de honing, en laat de andere helft voor de bijen” – is haar gouden regel. De honing verkoopt ze op een marktje op zo’n vier uur loopafstand. Tot op een dag een rumoerige familie arriveert met een oude caravan, zeven onhandelbare kinderen en een kudde koeien, de voorbode voor het naderende einde van Hatidze’s oude leven.

15:00 – Parasite
(Zuid-Korea, 2019, 131’)
Regie: Joon-ho Bong
Met: Kang-ho Song, Sun-kyun Lee, So-dam Park, Yeo-jeong Jo, Woo-sik Choi
De werkloze Ki-taek en zijn gezin leven in een krappe woning een arm bestaan. Ze raken bijzonder gefascineerd door de rijke familie Park en zien mogelijkheden om van hun luxueuze bestaan te profiteren. Het gezin probeert langzaam maar zeker zijn intrede te doen in het leven van de familie Park en heeft daarbij geen moeite met een paar leugentjes om eigen bestwil. Een onverwacht voorval gooit echter roet in het eten, waardoor ze alles op alles moeten zetten om hun nieuwe leven in stand te houden. Winnaar Gouden Palm Filmfestival Cannes in 2019

19:00 – Portrait de la jeune fille en feu
(Frankrijk, 2019, 119 min.)
Regie: Céline Sciamma
Met: Adèle Haenel, Valeria Golino, Noémie Merlant, Luàna Bajrami
Portrait de la jeune fille en feu is de nieuwe film van regisseur Céline Sciamma (Tomboy, Girlhood). Het verhaal gaat over verliefd worden, verlangen en onmogelijke liefde. Op een afgelegen eiland bij Bretagne aan het einde van de 18e eeuw, schildert kunstenares Marianne zonder medeweten van Heloïse haar huwelijksportret. De eigenwijze Heloïse staat namelijk niet te springen om in het huwelijk te treden. Marianne observeert de bewegingen, blik en zeldzame glimlach van haar model uitvoerig tijdens hun lange wandelingen aan de Franse kust. Het huwelijk komt dichterbij terwijl de aantrekkingskracht tussen de vrouwen groeit.